Montessori metoda získává ve školství čím dál tím větší prostor. Představena přitom byla už na samotném začátku 20. století. Věděli jste to? V tomto článku se zaměříme na některé ze základních principů a povíme si, jakým způsobem jsou aplikovány ve školkách a školách. Pokud vás zajímá, v čem spočívá montessori, jste tu správně.
1. Co to je Montessori?
Tento pojem odkazuje na vyučovací metodu, která klade důraz na vývojové potřeby každého dítěte. Vznikla po letech vědeckého pozorování potřeb dětí a její zakladatelkou byla lékařka a pedagožka Maria Montessori, po níž je tento vzdělávací přístup také pojmenován.
Pojmy Montessori školka či Montessori škola odkazují na instituce, které následují principy Montessori. Tyto principy lze využívat také v obecném přístupu k dítěti, v domácím prostředí a ve výchově. Tento přístup klade na první místo ve vzdělávání skutečné potřeby dítěte, které by mělo být podpořeno ve své individualitě. Jeho svobodný rozvoj a kreativita jsou jedněmi ze základních pilířů tohoto přístupu.
2. Krátce z historie
Maria Montessori, která stojí za tímto vzdělávacím přístupem, se narodila v roce 1870. O 26 let později se stala první ženou, která v Itálii získala vysokoškolský titul z medicíny. V roce 1900 se jí během praxe na škole pro děti s poruchami vývoje podařilo prosadit použití pomůcek stimulujících smysly. To mělo pozitivní vliv na vývoj těchto dětí a některé z nich se téměř dorovnaly svým vrstevníkům.
V roce 1909 vydala knihu zaměřenou na postupy, které ověřila během svého působení jako lékařka a pedagožka. Ve stejném roce také zorganizovala první kurz, na kterém tyto postupy přednášela. V dalších letech do nich vkládala veškerou svoji energii a čas. Úspěchy revolučního přístupu se mezitím rozšířily i do dalších evropských i mimoevropských zemí.
Na konci 20. let 20. století zaznamenala Evropa otevírání prvních zařízení, která respektují daný přístup v pedagogice.
3. Základní principy Montessori
Principy pokrokové metody se od klasických postupů liší. Tato metoda je založena na respektu osobnosti dítěte, které je motivováno k vlastním rozhodnutím na základě získaných zkušeností a dovedností. Toho má být dosaženo s ohledem na tato pravidla:
- respekt individuality a osobnosti dítěte
- vstřebávání nových poznatků
- období senzitivity
- komplexní výuka
- důraz na přizpůsobení výuky dítěti
- svoboda volby
- organizované a připravené prostředí
- podpora motivace dítěte k výuce
- nezávislost dítěte
- sebevzdělávání
- nepřerušovaná pracovní doba
- učitel jako průvodce
Z principů vyplývá, že by dítě mělo být podporováno ve studijní činnosti. Tresty a nátlak zde nemají své místo. Učitel by měl být tím, kdo řídí diskuzi a činnosti, jejich obsah si děti ovšem do určité míry utvářejí samy. Chyby by měly děti motivovat ke zdokonalení, pochvaly mají za cíl posílit sebevědomí. Vše by mělo být užito ve zdravé míře, motivace k příliš vysokému výkonu není žádoucí.
„Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
4. Jak funguje Montessori školka?
Montessori mateřská škola se od klasické školky liší v téměř každém ohledu. Nenajdete zde například klasické hračky, ale spíše speciální pomůcky. Děti si vybírají, které z nabízených činností se chtějí věnovat. Tempo činností je individuální a přizpůsobuje se každému dítěti. Dětem se nepředkládají poznatky, ale jsou motivovány, aby k nim došly samy.
Děti jsou v tomto typu školky motivovány k tomu, aby dodržovaly striktně stanovená pravidla, obecně ovšem mají mnohem větší volnost. Tato pravidla pak mnohdy vycházejí ze společného určení s ohledem na všechny zúčastněné – nebývají tedy předem daná ani obecná. „Výuka“ je ve školce organizována do tříhodinových cyklů s půlhodinovou přestávkou. Nedílnou součástí dne je pobyt venku.
5. Jak probíhá výuka v Montessori škole?
Montessori škola respektuje stejné principy jako školka vedená touto metodou. Stejné je i rozvržení výuky – ta je rozdělena do dvou devadesátiminutových bloků, které jsou rozdělené půlhodinovou přestávkou. Třídy obvykle nejsou vybaveny lavicí ani katedrou a dětem je umožněno se pohybovat. Pasivní výklad poznatků není v takovéto škole běžný.
Místo známek používají učitelé slovní hodnocení. Tyto školy bývají omezeny na první stupeň školní docházky.
6. Montessori výchova
Výše zmíněné principy můžete následovat i v domácím prostředí a ve vaší výchově. Aby se člověk stal osobou vzdělanou v tomto přístupu a mohl jej aplikovat v pedagogickém prostředí, musí projít kurzem. Organizují se ovšem i kurzy pro širokou veřejnost, které by pro vás mohly být vhodné. Na nich se dozvíte, jak dítěti doma připravit vhodné prostředí a jak ho připravit na život s ohledem na tyto principy.
7. Montessori pomůcky
Důležité zastoupení mají v rámci pegagogické i výchovné praxe speciální pomůcky. Ty mají připomínat hračky, dítě ovšem při hraní s nimi zapojuje všechny smysly. Ve třídách jsou tyto pomůcky uloženy na svém místě a jsou seřazené podle náročnosti – od jednoduchých ke složitým. Dítě tedy přesně ví, kde je najde. Navíc k nim mají všechny děti volný přístup.
Můžete si všimnout, že tyto pomůcky bývají velice často vyrobené ze dřeva. Takovou pomůcku můžete zakoupit i pro ty nejmenší děti. Už roční miminko si proto může nevědomky pohrát třeba na houpačce, která rozvíjí jeho smysly. Stejně tak mu můžete pořídit obrázkovou knížku, která bude inspirovaná touto pokrokovou metodou.
Montessori pomůcky najdete i mezi deskovými hrami pro děti.
Diskuse u článku